امروزه طراحی سایت و کار در دنیای دیجیتال یکی از حوزه های پردرآمد و البته جذاب است. برای طراحی سایت، متخصصان می توانند از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده کنند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. در این میان زبان برنامه نویسی PHP یکی از قدیمی ترین و البته کاربردی ترین زبان ها است که در بسیاری از کشورهای جهان توسط متخصصین مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه کمی با این زبان و مزایای طراحی سایت با PHP آشنا خواهیم شد.

امروزه طراحی سایت و کار در دنیای دیجیتال یکی از حوزه های پردرآمد و البته جذاب است. برای طراحی سایت، متخصصان می توانند از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده کنند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. در این میان زبان برنامه نویسی PHP یکی از قدیمی ترین و البته کاربردی ترین زبان ها است که در بسیاری از کشورهای جهان توسط متخصصین مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه کمی با این زبان و مزایای طراحی سایت با PHP آشنا خواهیم شد.

 

زبان برنامه نویسی PHP به زبان ساده

قبل از آن که مزایای طراحی سایت با PHP را با یکدیگر بخوانیم، ابتدا کمی بیشتر با این زبان آشنا شویم. PHP مخفف دو کلمه Hypertext Preprocessor است. منظور از Hypertext متن های طولانی و بزرگی است که می تواند شامل تصویر، جدول و غیره باشد. این زبان برنامه نویسی اطلاعات را قبل از ان که در قالب HTML به کاربر نشان دهد، پردازش می کند. 

کدهای PHP باید بر روی یک سرور اجرا شوند. این سرور می تواند یک سرور موجود در کامپیوتر شما و یا یک سرور واقعی باشد. از دیگر ویژگی های زبان برنامه نویسی PHP باید به اپن سورس بودن آن اشاره کرد. اپن سورس بودن آن به این معنا است که کدهای آن به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می توانید با تغییرات در آن یک کدنویسی مخصوص به خود را داشته باشید. 

سایت های طراحی شده با PHP می توانند به صورت تعاملی باشند. به این معنا که می توان در طراحی قابلیت های مختلفی مانند پنل کاربری، امکان ثبت نام در سایت، سطوح دسترسی مختلف به کاربران، ذخیره اطلاعات کاربران و غیره را در نظر گرفت. از جمله سایت های معروف و شناخته شده ای که با این زبان برنامه نویسی طراحی شده اند می توان به سایت هایی مانند ویکی پدیا، یاهو، فیس بوک، وردپرس و غیره اشاره کرد.

 

تاریخچه زبان برنامه نویسی PHP

تاریخچه زبان برنامه نویسی PHP به سال 1994 و به شخصی به نام لردوف باز می گردد. لردوف برای مدیریت کردن بخشی از کارهای سایت خود از تعدادی اسکریپت را با زبان برنامه نویسی Perl نوشت. او با استفاده از این اسکریپت توانست تعداد افرادی که در سایت رزومه او را می خوانند، محاسبه و ذخیره کند. اسکریپت های نوشته شده لردوف توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد و از او خواستند که آن اسکریپت ها را برایشان ارسال کند. لردوف اسکریپت های خود را با نام PHP که مخفف Personal Home Page بود برای آن ها ارسال کرد.

در سال 1998 لردوف کار ارتقا اسکریپت های خود را پایان داد و نسخه دوم آن را به جامعه برنامه نویسان معرفی کرد. در نسخه دوم کلمه PHP به عنوان مخفف Hypertext Preprocessor معرفی شد. با گذشت زمان افراد زیادی اقدام به توسعه PHP کردند. در سال 2000 شرکت Zend هسته اصلی زبان برنامه نویسی خود را PHP قرار داده و تغییرات اساسی در آن ایجاد کرد. این شرکت در نهایت نسخه چهارم این زبان برنامه نویسی را طراحی و عرضه کرد. 

در سال 2015 نسخه هفتم PHP به عنوان بهترین و بزرگ ترین به روز رسانی این زبان معرفی شد. از جمله تغییرات مهم این نسخه می توان به افزایش چشمگیر سرعت، کاهش استفاده از حافظه تا 50 درصد، بهبود عملکرد و غیره اشاره کرد.

 

مزایای طراح سایت با PHP

بعد از آن که با تعریف زبان برنامه نویسی PHP و مزایای آن آشنا شدیم، در این بخش می خواهیم بدانیم این زبان چه ویژگی ها و مزایایی دارد.

قابلیت شی گرایی

یکی از ویژگی ها و مزایای طراحی سایت با PHP قابلیت شی گرا بودن آن است. تقریبا می توان گفت که اغلب برنامه نویسان برنامه نویسی با زبان شی گرا را به زبان های بدون این ویژگی ترجیح می دهند. یک زبان برنامه نویسی شی گرا دارای ساختار یا بلوک اصلی از شی است. شی گرا بودن به این معنا است که توابعی که قرار است بر روی داده ها کار کنند، تا حد امکان در قالب هایی به نام شی قرار گرفته، جمع بندی شده و یک واحد را تشکیل می دهند. 

این واحد نسبت به واحدهای بیرونی کپسوله می شوند. از این رو توابع خارجی دیگر که در واحدهای بیرونی قرار دارند، نمی توانند تاثیری بر آن واحد و شی بگذارند. این ویژگی یکی از مزایای استفاده از PHP و دیگر زبان های برنامه نویسی شی گرا خواهد بود.

استفاده از دیتابیس قدرتمند MySQL

همان طور که می دانیم، دیتا بیس مکانی برای ذخیره داده ها در طراحی سایت است. توجه به داشتن یک دیتابیس قدرتمند یکی از مهم ترین چیزهایی است که طراحان سایت به آن توجه می کنند. یکی از مزایای طراحی سایت با PHP آن است که دیتابیس آن MySQL است. این دیتا بیس یکی از قوی ترین و بهترین دیتابیس های موجود است، سرعت بازیابی اطلاعات بالایی داشته و دارای بالاترین سطح امنیت است.

سرعت بالای اجرای خروجی

بدون شک شما به عنوان یک برنامه نویس دنبال یک زبان هستید که کدهای برنامه نویسی آن در زمان کوتاهی اجرا شود. در این صورت زبان برنامه نویسی PHP  می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این زبان برنامه نویسی را می توان یکی از سریع ترین ها دانست که شما می توانید از آن برای طراحی سایت های پیچیده و سنگین نیز استفاده کنید.

 

طراحی صفحات پویا با امکان تعامل با کاربر

یکی از مهم ترین مزایای طراحی سایت با PHP همان طور که در بالا نیز اشاره شد، امکان ایجاد تعامل با کاربران است. این روزها صفحات پویا در مقایسه با صفحات ایستا 10 بر هیچ جلو هستند! بنابراین اگر به دنبال موفقیت در حوزه کاری خود هستید، حتما یک سایت پویا طراحی کنید که کاربران بتوانند در آن ثبت نام کرده، نظرات خود را نوشته یا خرید کنند. 

ویژگی کراس پلتفرم

یکی  دیگر از مزایای طراحی سایت با PHP کراس پلتفرم بودن آن است. این ویژگی به این معنا است که PHP مانند اپلیکیشین خواهد بود که بر روی تمامی سیستم های عامل قابلیت اجرا دارد. در نتیجه توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی هیچ محدودیت و نگرانی بابت سیستم عامل خود نداشته و می توانند PHP را بر روی هر سیستم عاملی اجرا کنند. 

راحتی در استفاده

این مزیت طراحی سایت با PHP مربوطه به برنامه نویسان خواهد بود. یادگیری این زبان برنامه نویسی در مقایسه با برنامه های دیگر ساده بوده و شما در زمان نسبتا کوتاهی می توانید به خوبی در آن به یک متخص تبدیل شوید. نحوه برنامه نویسی با PHP شباهت زیادی به زبان برنامه نویسی C دارد. از این رو اگر با زبان C آشنا باشید، می توانید به راحتی PHP را نیز یاد بگیرید.

پشتیبانی از یک کتابخانه قدرتمند

همان طور که در بالا اشاره شد، زبان برنامه نویسی PHP یک زبان اپن سورس است و پردازنده آن توسط یک گروه از توسعه دهندگان متخصص و حرفه ای تهیه و نگه داری می شود. اما هر برنامه نویس می تواند به جدیدترین کدهای نوشته شده دسترسی داشته باشد، آن را تغییر داده  و ماژول جدیدی را به آن اضافه کند. از این رو این زبان برنامه نویسی دارای یک کتابخانه قدرتمند و بسیار بزرگ و ماژول های متعدد و کاربردی است که روزانه توسط برنامه نویسان مختلف در سراسر دنیا طراحی شده و به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار می گیرد.

 

پایداری بالا

بدون شک شما بعد از طراحی یک سایت می خواهید سایت شما همیشه در دسترس بوده و پایدار باشد. زبان های برنامه نویسی مختلف دارای پایداری های مختلفی هستند که در این میان PHP را می توان یکی از پایدارترین ها دانست.

قابلیت جاسازی راحت در HTML

یکی دیگر از مزایای طراحی سایت با PHP آن است که جاسازی PHP در HTML راحت است. در واقع برنامه نویسان می توانند به راحتی کدهای PHP نوشته شده خود را در صفحات حاوی کدهای HTML  جاسازی کنند. این موضوع جذابیت و کیفیت طراحی صفحات وب را تا حد بسیار زیادی بالا برده و آن را قدرتمند کرده است.

داشتن آینده ای روشن

با توجه به اپن سورس بودن این زبان برنامه نویسی، بسیاری از متخصصان در این حوزه معتقد هستند که تا چند سال آینده تقریبا تمامی کدهای این زبان نوشته شده و  در دسترس خواهد بود. از این رو طراحان سایت نیازی به صرف زمان و انرژی زیادی برای نوشتن کدهای برنامه نویسی نخواهند داشت. این مساله باعث می شود استفاده از این زبان برنامه نویسی تا حد زیادی بالا رفته و آینده ای بسیار روشن تر از امروز داشته باشد.

دسترسی آسان به ابزارهای کاربردی وب

بعد از طراحی سایت شما برای داشتن یک سایت پویا و کاربردی نیاز خواهید داشت به ابزارهای مختلفی مثلا گوگل مپ دسترسی داشته و از آن در سایت خود استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای طراحی سایت با PHP آن است که دسترسی و استفاده از ابزارهای کاربردی وب با PHP بسیار ساده و در دسترس خواهد بود.

 

قابلیت توسعه

از آن جا که سرعت تغییرات و پیشرفت در دنیای دیجیتال بسیار زیاد است، بدون شک شما نیاز دارید سایت خود را هر ساله یا حتی در بازه های زمانی کوتاه تر توسعه دهید. از مهم ترین مزایای طراحی سایت با PHP می توان به این مساله اشاره کرد که طراح سایت با این زبان برنامه نویسی می تواند به شما این اطمینان را بدهد که در هر زمان در صورت نیاز به توسعه سایت، تغییرات لازم را انجام خواهد داد.

استفاده از تنظیمات پیش فرض

در صورتی که سایت شما یک سایت معمولی است و به دنبال مسائل فوق امنیتی نیستید، می توانید از تنظیمات پیش فرض زبان برنامه نویسی PHP استفاده کنید. این زبان برنامه نویسی دارای تنظیمات پیش فرضی است که زمان و هزینه طراحی سایت را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

تیم پشتیبانی قوی و 24 ساعته

با توجه به اپن سورس بودن این نرم افزار و یک تیم پشتیبانی قوی و حرفه ای که در بالا نیز به آن اشاره شد، یکی دیگر از مزایای طراحی سایت با PHP را می توان، پشتیبانی 24 ساعته و حرفه ای آن دانست. به این معنا که اگر برای شما مشکل یا سوالی پیش بیاید، شما می توانید آن را با هزاران برنامه نویس و توسعه دهنده وب یا تیم پشتیبانی اصلی PHP در میان گذاشته و در زمان کوتاهی مشکل خود را حل کنید.

استفاده بهینه از مموری

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم و کاربردی طراحی سایت با PHP استفاده بهینه از فضای حافظه است. اگر شما یک صفحه را 10 بار Include کنید، صفحه 10 بار در حافظه بارگزاری خواهد شد. این مساله باعث می شود فضای حافظه در زمان کوتاهی توسط دیتاهای اشتباه و غیر ضرروی پر شود. این مشکل در زبان برنامه نویسی PHP به طور کامل رفع شده تا از فضای حافظه به طور بهینه استفاده شود. 

 

استفاده از فریم ورک های مختلف

فریم ورک به مجموعه ای از استانداردها، کتابخانه ها و قوانین کد نویسی گفته می شود که در قالب یک چهارجوب برنامه نویسی در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت. کار کردن با این فریم ورک ها سهولت و سرعت انجام کار را تا چند برابر افزایش خواهد داد. از آن جا که بخش بزرگی از برنامه نویسی برای اپلیکیشن های مختلف تکراری است، این مساله برای برنامه نویسان خسته کننده بوده و می تواند خطای انسانی را تا حد زیادی افزایش دهد. در این حالت استفاده از فریم ورک های مختلف PHP می تواند مزایای ویژه ای برای شما به دنبال داشته باشد.

تنوع افزونه ها

تنوع افزونه ها یکی دیگر از مزایای طراحی سایت با PHP است که می تواند هم برای برنامه نویسان و هم برای صاحبان سایت کاربردی باشد. با توجه به اپن سورس بودن این زبان برنامه نویسی افزونه های آن به طور مرتب در حال به روزرسانی و افزایش است تا شما بتوانید متناسب با سایت خود از افزونه های مختلف استفاده کنید.

نظرات (0)
Loading
ثبت نظر
مشاهده نظرات
نظرات کاربران