اگر با دنیای کدنویسی و برنامه نویسی آشنا باشید، بدون شک نام فول استک دولوپرFull Stack Developer را شنیده اید. فول استک دلوپر آچار فرانسه برنامه نویسی است و یک شخص با مهارت بسیار بالا در زبان های برنامه نویسی به شمار می رود. کافی است سری به آگهی های استخدام در حوزه وب و کدنویسی بزنید، تا متوجه شوید چقدر درخواست برای چنین مهارتی بالا است. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید یک فول استک دولوپر شوید یا کمی بیشتر راجع به این افراد اطلاع کسب کنید، با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

فول استک دولوپر کیست؟

در دنیای وب و کدنویسی شما می توانید صدها و یا هزاران زبان برنامه نویسی، فریم ورک، کتابخانه و اطلاعات دیگر را ببینید. آیا یک نفر می تواند به تمامی این اطلاعات تسلط داشته باشد؟ بدون شک خیر. در زبان برنامه نویسی به فردی فول استک دولوپر گفته می شود که بتواند به دو نوع مهارت کدنویسی Front end و Back end تسلط داشته باشد. در واقع فول استک فردی است که دارای مهارت و تخصص بالا در حوزه های مختلف بوده و می تواند هم موارد مربوط به ظاهر سایت و هم منطق آن را پیاده و اجرا کند.

 

برنامه نویس Front end کیست؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد فرانت اند به بخش های ظاهری یک سایت یا نرم افزار گفته می شود. در واقع کدهای برنامه نویسی نوشته شده توسط برنامه نویس فرانت اند به صورت قالب های ظاهری و گرافیکی به کاربران نمایش داده می شود. در این بخش فرم های ورودی اطلاعات از صدا، تصاویر، ویدئو و یا انیمیشن قرار گرفته می شود. 

این بخش از برنامه نویسی و طراحی سایت به دو دسته طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم می شود. در بخش طراحی می توان با استفاده از نرم افزارهایی مانند ادوبی ایکس دی، فتوشاپ، فیگما و غیره ظاهر سایت را طراحی کرد. توسعه رابط کاربری نیاز به تسلط به زبان های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS داشته و یک Full Stack Developer باید حتما به آن ها مسلط باشد.

 

برنامه نویس Back end کیست؟

بک اند را می توان مغز یک سایت و یا نرم افزار دانست که کاربران نمی توانند آن را ببینند اما وظیفه کنترل واحد منطق و دیگر کارهای سایت را برعهده دارد. کدهای نوشته شده در این قسمت به صورت مستقیم با سرور در ارتباط نیستند بلکه از طریق سرور به مرورگر کاربران ارسال می شود. کاربران نمی توانند به این کدها دسترسی داشته باشند و کدهای بک اند تنها در اختیار برنامه نویسان سایت قرار دارد. برای مثال زمانی که یک وب سایت یک مقاله را از دیتابیس دریافت می کند، فراخوانی این کد به بک اند مربوط شده و در اختیار کاربر قرار نمی گیرد.

یک شخص فول استک دولوپر باید به مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویسی بک اند را نیز دارا باشد. از جمله این مهارت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید بتواند پایگاه داده را ایجاد، مدیریت و یا ادغام کند.
  • محاسبات ابری را مجتمع سازی کند.
  • داده های وب سایت را آنالیز کند.
  • در مورد فناوری های وب سایت دانش کافی داشته باشد.
  • با انواع سیستم های عامل و سیستم های مدیریت محتوا آشنا باشد.
  • با مباحث بهینه سازی و سئو سایت آشنا باشد.
  • با هاست، سرور و شبکه آشنا باشد.
  • تسلط نسبی بر سیستم های کنترل پروژه مانند گیت داشته باشد.
  • در مورد موارد امنیتی اطلاع داشته و از هک شدن سیستم جلوگیری کند.

 

مزایا و معایب فول استک دولوپر

فول استک دولوپر شدن می تواند مزایا و معایبی برای شما به دنبال داشته باشد. از آن جا که سطح دانش این افراد در حوزه های وب و برنامه نویسی بالا است، معمولا نگرانی بابت پیدا کردن شغل نداشته و می توانند درآمد خوبی نیز داشته باشند. 

از جمله معایب این شغل می توان به حجم و فشار کاری بالای آن اشاره کرد. از آن جا که Full Stack Developer به بخش های مختلف سایت و برنامه نویسی مسلط است، معمولا سطح توقع ها از او بالا بوده و در تمامی مسائل پیش آمده فول دولوپر درگیر خواهد شد.

از طرف دیگر از آن جا که فول استک دولوپر به طور همزمان با تکنولوژی های مختلف کار می کند، ممکن است نتواند در یک حوزه به خصوص متخصص شده و به اصطلاح خودمان همه کاره هیچ کاره شود. برای فول استک دولوپر شدن شما باید آشنایی نسبی با اطلاعات مورد نیاز داشته باشید اما برای آن که خیالتان بابت آینده شغلی آسوده باشد، حتما سعی کنید در یک حوزه خاص نیز متخصص شوید.

 

مهارت های مورد نیاز برای فول استک دولوپر شدن

برای آن که بتوانید به عنوان یک دولوپر مشغول به کار شوید باید در مهارت های ذکر شده پایین تسلط نسبی داشته و با آن ها آشنا باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید که مهارت های مورد نیاز در این حوزه هیچ سقف و محدودیتی ندارد و شما می توانید همواره اطلاعات خود را به روز کرده و چیز جدیدتری بیاموزید.

زبان های برنامه نویسی

شما به عنوان یک فول استک دولوپر باید حداقل روی یک زبان برنامه نویسی تلسط داشته و با زبان های برنامه نویسی دیگر آشنا باشید. از جمله پرکاربردترین این زبان ها می توان به جاوا، سی، پی اچ پی، پایتون و غیره اشاره کرد. شما باید در کنار تسلط داشتن بر یک یا حتی دو زبان برنامه نویسی بر گرامر، پیاده سازی، گرامر و ساختار دیگر زبان های برنامه نویسی آشنا باشید.

کتابخانه ها و فریم ورک ها

کتابخانه ها و فریم ورک ها از جمله ابزارهای پرکاربرد برای برنامه نویسان است که سرعت کار آن ها را چند برابر خواهد کرد. همان طور که شما برای ساخت یک وسیله اجزای آن را جداگانه تهیه کرده و سرهم بندی می کنید، برنامه نویسان نیز بخشی از برنامه های خود را از فریم ورک ها و کتابخانه های آماده تهیه می کنند. از این رو یک فول استک دولوپر باید با کتابخانه ها و فریم ورک ها نیز آشنا باشد.

پایگاه داده

هر پروژه، محصول و هر برنامه ای برای دریافت، ذخیره، حذف و یا آپدیت اطلاعات نیاز به یک پایگاه داده و یا دیتا بیس دارد. به عنوان یک فول استک دولوپر شما باید حداقل بتوانید با دو پایگاه داده کار کنید. از جمله پرکاربردترین پایگاه های داده می توان به MY SQL، NO SQL و Mongo DB اشاره کرد.

آشنایی با اصول طراحی

درست است که یک دولوپر وظیفه اصلی کدنویسی سایت را برعهده دارد، اما همان طور که در بالا نیز اشاره شد، شما آچار فرانسه شرکت خواهید بود. بهتر است دانش و ذوق طراحی نیز داشته باشید و بر اصول طراحی و رابط های گرافیکی آشنایی نسبی داشته باشید. البته این مهارت جز مزیت های شما محسوب شده و الزامی بر آن نیست.

مهارت های فردی

به عنوان یک Full Stack Developer مشغله شما در شرکت زیاد است و ممکن است مجبور شوید گاهی چند کار را با یکدیگر و همزمان انجام دهید. یکی از اصول مهم برای تبدیل شدن به یک دولوپر موفق ارتقا مهارت های فردی است. شما باید بتوانید به خوبی زمان را مدیریت کنید، چالش های به وجود آمده را بررسی کرده و برای رفع آن ها برنامه ریزی کنید، بتوانید روابط اجتماعی مناسبی داشته و از یادگیری چیزهای جدید واهمه ای نداشته باشید.

 

قبل از فول استک دولوپر شدن باید تجربه کافی داشته باشید

اگر با خواندن این مطلب تصمیم گرفته اید یک دولوپر شوید، باید از خودتان این سوال را بپرسید که تجربه کاری شما چقدر است؟ برای گام گذاشتن در این حرفه شما باید از قبل سال ها تجربه کاری مفید در برنامه نویسی و مهارت های ذکر شده در بالا داشته باشید. اگر تازه به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی هستید، باید بدانید راه طولانی تا فول استک دولوپر شدن پیش روی شما است.

نظرات (0)
Loading
ثبت نظر
مشاهده نظرات
نظرات کاربران