پخش یا به زبان انگلیسی Distribution به معنای توزیع کردن یک محصول یا کالا تا مشتری و مصرف کننده است. با توجه به نوع محصول پخش به دو صورت سرد و گرم انجام می شود که هر کدام از آن ها ویژگی های مخصوص به خود را دارد. در ادامه به طور کامل با هر کدام از این روش های پخش آشنا خواهیم شد

پخش سرد و گرم چیست و چه مزایایی دارد؟

پخش سرد و گرم دو روش پخش و فروش محصولات هستند که زیر مجموعه پخش مویرگی قرار می گیرند. در روش مویرگی تولید کننده واسطه های میانی را حذف کرده و محصول را به صورت مستقیم به دست خرده فروش می رساند. در روش های قدیمی، تولید کنندگان محصولات خود را به عمده فروشان و واسطه گران فروخته و خرده فروشان و مصرف کنندگان برای خرید به افراد واسطه مراجعه می کردند. این مساله باعث می شد هم زمان توزیع کالا بالا رفته و هم قیمت تمام شده مصرف کننده بیشتر شود.

در روش مویرگی توزیع کننده سراغ آخرین نفر در زنجیره فروش رفته و محصول را مستقیما به او عرضه می کند. با توجه به این سیستم فروش و توزیع، مزایای زیر هم برای مصرف کننده، تولید کننده و نظام صنعت کشور به همراه خواهد آمد:

کاهش قیمت مصرف کننده

با حذف واسطه ها، قیمت نهایی محصول و قیمت مصرف کننده در این روش بسیار کم تر از روش های سنتی خواهد بود. همین مساله می تواند باعث افزایش میزان خرید و استقبال مشتری شده و سود حاصل را افزایش دهد.

افزایش حاشیه سود

استفاده از روش پخش مویرگی علاوه بر افزایش میزان خرید مشتری، با حذف واسطه به پخش هدفمند محصول کمک کرده و باعث افزایش سود و حاشیه آن برای تولید کننده خواهد شد.

افزایش خرید اتفاقی و توزیع مناسب

اگر شما به عنوان یک تولید کننده محصول خود را به عمده فروشان بفروشید، این افراد تنها با چند خرده فروش همکاری کرده و ممکن است محصول شما مناطق و فروشگاه های بسیاری نرسد. از دیگر مزایای پخش مویرگی آن است که محصول شما به طور دقیق و برنامه ریزی شده در بخش های مختلف شهر یا کشور توزیع شده و امکان خرید اتفاقی توسط مشتری را افزایش می دهد.

تبلیغات و اعتمادسازی

بدون شک شما برای موفقیت در کسب و کار خود از راه کارهای تبلیغاتی مختلفی استفاده می کنید. یک روش کم هزینه و کارآمد برای ایجاد اعتماد در مشتری و تبلیغات، استفاده از روش های پخش مویرگی است. محصولاتی که به این روش در مناطق مختلف توزیع می شوند، بهتر توسط مشتری شناخته شده و شانس بیشتری برای انتخاب و خرید دارند.

 

موزع مهم ترین نقش در سیستم پخش گرم و سرد

بعد از آن که با تعریف سیستم پخش مویرگی و مزایای آن آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم پخش و توزیع توسط چه کسی و چگونه انجام می شود؟

سرپرست توزیع و موزع افراد کلیدی در سیستم پخش مویرگی هستند. از آن جا که پخش مویرگی به صورت روزانه انجام شده و پخش باید در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین کیفیت انجام شود، سرپرست توزیع در ابتدا شرکت ها و فروشگاه های مورد نظر، مسیرها، تعداد و نوع کالاها، قیمت و موارد دیگر را لیست کرده و برای پخش مویرگی برنامه ریزی می کند. بعد از این برنامه ریزی پخش مویرگی بر عهده موزع یا مامور پخش است که در زمان مشخص محصولات را به فروشگاه ها برساند. در هر شرکت پخش و توزیع هر موزع وظایف زیر را انجام می دهد:

دریافت لیست توزیع

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، با توجه به آن که تعداد محصولات و مسیرهای فروشگاه ها در یک سیستم توزیع زیاد است، برای توزیع حرفه ای، سرپرست توزیع برای پخش محصولات برنامه ریزی خواهد کرد. این برنامه ریزی به صورت روزانه، هفتگی و گاهی ماهیانه انجام می شود. موزع موظف است هر روز این لیست برنامه ریزی شده را تحویل گرفته و سر وقت محصولات را به مشتری تحویل دهد. 

دریافت کالا از شرکت و تطابق لیست با کالاهای دریافتی

بعد از آن که موزع در پخش سرد و گرم لیست محصولات و مسیرها را تحویل گرفت، برای دریافت محصولات به انبار مراجعه خواهد کرد. این مرحله یکی از مراحل مهم در پخش مویرگی است. موزع باید به طور دقیق براساس لیست محصولات را تحویل گرفته و به انبارداری رسید بدهد. نکته مهم دیگر در این مرحله نحوه چینش محصولات است. موزع باید محصولات را به نحوی در ماشین حمل و نقل بچیند که محصولات دورترین مسیر در انتهای خودرو و نزدیک ترین مسیر نزدیک درب خودرو چیده شود. این مساله سرعت توزیع را چند برابر خواهد کرد.

توزیع کالا و دریافت سفارشات جدید

در مرحله سوم نوبت به پخش محصولات می رسد. در این مرحله موزع طبق مسیر تعیین شده به فروشگاه های مورد نظر مراجعه کرده و طبق لیست محصولات مورد نیاز آن ها را به فروشنده می دهد. دریافت رسید و تطبیق تعداد و نوع کالا در این مرحله بسیار مهم است. در این مرحله موزع می تواند فعالیت ویزیتوری نیز انجام داده و برای یک محصول یا محصولات قدیمی یا جدید تبلیغ کند. در صورت سفارش خرید پورسانت ویزیتوری به صورت جداگانه از حقوق به موزع پرداخت خواهد شد. برای برخی از محصولات موزع در زمان تحویل محصولات، برای توزیع بعدی نیز هماهنگی کرده و لیست آماده می کند.

 

وصول مطالبات

هر شرکت و تولید کننده با توجه به سیستم مالی خود از روش های مختلفی برای وصول مطالبات استفاده می کند. ممکن است یک شرکت در لحظه تحویل پول نقد طلب کرده یا از فروشنده بخواهد از دستگاه کارت خوان استفاده کند. شرکت های دیگر ممکن است از روش هایی مانند چک، حساب دفتری یا خرید به صورت امانی استفاده کنند. وصول مطالبات به هر روشی که انجام شود، بر عهده موزع است. بنابراین موزع باید راجع به امور مربوط به دریافت مطالبات، چک نویسی، محاسبات بدهکاری ها و بستانکاری ها و غیره اطلاعات داشته باشد.

 

ارائه گزارشات

مرحله آخر از وظایف موزع در یک سیستم پخش سرد و گرم ارائه گزارشات مختلف راجع به نحوه پیشبرد سیستم توزیع و فروش، میزان مطالبات، میزان استقبال مشتری، تحقق فروش نسبت به برنامه های پیش بینی شده، چالش های موجود است. این گزارشات با توجه به نوع عملکرد شرکت می تواند به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهیانه انجام شود. شرکت با تحلیل و بررسی این گزارشات راجع به مواردی مانند تغییر حجم محصولات تولیدی، بررسی مسیرها، خرید محصولات جدید و غیره برنامه ریزی می کنند.

 

پخش گرم چیست؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، پخش مویرگی به دو شکل پخش گرم و سرد انجام می شود. در این بخش می خواهیم بدانیم پخش گرم دقیقا چیست و به چه صورت انجام می شود؟ پخش گرم در سیستم توزیع مویرگی به معنای فروش در محل است. در این روش فروشنده یا همان ویزیتور به همراه ماشین حمل محصولات که مانند یک انبار متحرک است سراغ مشتریان رفته و کارهای مربوط به ویزیت، فروش، صدور فاکتور و تحویل بار را انجام می دهد.

در این روش لیستی که توسط سرپرست توزیع تعیین می شود یک تور تخمینی بوده و اطلاعات دقیقی از میزان خرید مشتری در دست نیست. در این روش موزع در هر فروشگاه توقف کرده، راجع به محصولات موجود در ماشین به مشتری اطلاع می دهد. مشتری براساس نیاز خود از محصولات موجود خریداری کرده و فاکتور نوشته می شود.

تحویل فاکتور می تواند به دو روش مختلف انجام شود. در صورتی که موزع همراه خود تبلت یا دستگاه دیجیتالی داشته باشد، در همان لحظه می تواند فاکتور را نوشته و ثبت کند. در غیر این صورت فاکتور به صورت دستی نوشته شده و بعد از مراجعه به شرکت حواله های فروش و تسویه تحویل داده شده و ثبت می شود. 

 

پخش گرم مناسب چه شرکت هایی است؟

پخش گرم مناسب شرکت هایی است که میزان فروش آن ها در زمان تحویل کالا مشخص خواهد شد. برای مثال یک فروشگاه محصولات لبنی نمی تواند از یک هفته قبل برای محصولات مورد نیاز خود درخواست دهد، زیرا اگر خرید بیش از نیاز باعث می شود محصولات لبنی در مدت کوتاه تاریخ انقضای خود خراب شده و باعث ضرر شود. در واقع می توان گفت پخش گرم مناسب شرکت هایی است که محصولات آن ها دارای تاریخ انقضا کوتاه مدت بوده و خریدار نمی تواند از چند هفته قبل آن ها را سفارش دهد.

از جمله محصولات مناسب برای پخش گرم می توان به تخم مرغ، لبنیات، نان و سایر مواد غذایی با تاریخ انقضای کوتاه اشاره کرد. نکته مهم در توزیع پخش گرم سرعت عمل موزع در پخش و توزیع است. 

 

پخش سرد چیست؟

پخش سرد نقطه مقابل روش پخش گرم قرار می گیرد. در این روش موزع بدون حمل محصولات می تواند همراه با خودروی شخصی یا با استفاده از وسایل نقلیه مختلف به فروشگاه ها مراجعه کند. در این روش ابتدا موزع راجع به محصولات موجود در شرکت به فروشنده اطلاعات داده و از او سفارش خرید می گیرد. روش پخش سرد معمولا به صورت آنلاین و به کمک تبلت انجام می شود. موزع پس از دریافت سفارش از مشتری آن را در سامانه آنلاین ثبت کرده و فاکتور آن را ارسال می کند.

بعد از ارسال فاکتور زمان تحویل کالا نیز مشخص شده تا شرکت در زمان تعیین شده همراه با ماشین حمل مخصوص، محصولات سفارش داده شده را به مشتری تحویل دهد. تسویه حساب معمولا در زمان تحویل کالا به مشتری انجام می شود. 

موزع یا ویزیتور در پخش سرد باید دارای روابط عمومی بسیار بالایی باشد. در این روش به دلیل آن که مشتری قبل از سفارش محصول را نمی بیند، سخت تر از پخش گرم می تواند به کیفیت محصول اعتماد کند. از این رو ویزیتور باید بتواند با ارائه اطلاعات کافی و مناسب نظر خریدار را جلب کرده و از او سفارش خرید دریافت کند.

در این روش توقف ماشین حمل بار کم تر بوده و سرعت پخش بیشتر خواهد شد. البته در این روش برخلاف روش پخش گرم که موزع می توانست همزمان کار ویزیتوری و تبلیغات را انجام دهد، ویزیتور ابتدا باید سفارش گرفته و موزع بعدا محصول خریداری شده را به دست مشتری برساند.

 

پخش سرد مناسب چه شرکت هایی است؟

درست برخلاف روش پخش سرد، پخش گرم مناسب شرکت هایی است که محصولات تولیدی آن ها تاریخ انقضای طولانی مدت دارند. در این روش مشتری می تواند محصولات خود را بدون نگرانی از تاریخ مصرف سفارش داده و چند روز بعد یا حتی چند هفته بعد تحویل بگیرد.

 

مقایسه پخش سرد و گرم

همان طور که در بالا نیز اشاره شد روش پخش سرد، محصولات همراه با ماشین مخصوص و موزع در سطح شهر جابجا می شود. از این رو برای حفظ دما و رطوبت باید شرایط نگه داری و جابجایی محصولات در خودرو تدابیر لازم در نظر گرفته شود. از طرف دیگر چون حجم دقیق میزان فروش مشخص نیست، موزع میزان فروش حداکثری را در نظر گرفته و حداکثر مقدار موجود را در خودرو جایگزاری می کند.

در روش پخش گرم در صورت وجود مغایرت، عدم تمایل فروشندگان به خرید و یا مرجوع شدن کالا، ممکن است شرکت گرفتار خسارات زیادی شود. احتمال خراب شدن محصولات از جمله معایب روش پخش سرد به شمار می رود. از جمله مزایای این روش می توان به این نکته اشاره کرد که بازاریابی و توزیع تنها در یک مرحله انجام شده و این مساله سرعت را چند برابر می کند. از طرف دیگر چون پخش گرم مربوط به کالاهای روزانه و پر مصرف است، در هر محدوده تحت پوشش، خودروی حمل بار می تواند به فروشگاه های زیادی در مسیر سر زده و میزان فروش مناسبی داشته باشد.

از جمله معایب روش پخش بار سرد می توان به این نکته اشاره کرد که تنوع و تعداد کالاها در این روش کم تر است. تعداد فروشگاه های خرده فروشی در یک مسیر مشابه با پخش گرم کم تر است. برای مثال اگر در یک مسیر یک موزع پخش گرم به 10 فروشگاه مراجعه می کند، این تعداد در همان مسیر برای موزع سرد می تواند نصف باشد.

پخش بار سرد اما دارای مزایایی نیز هست. از جمله این موارد می توان به امکان انبار کردن طولانی مدت محصولات، عدم نیاز به سرمایه زیاد، امکان مرجوع کردن کالاها، امکان آغاز کار با حجم کم، امکان توزیع کالا با حجم کم یا متوسط و غیره اشاره کرد. 

 

استفاده از نرم افزار در پخش سرد و گرم

این روزها اغلب کارها به صورت آنلاین انجام می شود. انجام آنلاین کارها می توان سرعت را تا چند برابر افزایش داده و از بروز مشکلاتی مانند تداخل انجام کارها، اتلاف هزینه، خسارات مالی و غیره جلوگیری کند. شرکت های پخش سرد و گرم نیز از این قافله عقب نمانده و مدتی است به جای روش های سنتی از نرم افزارهای مخصوص پخش سرد و گرم استفاده می کنند.

نرم افزارها به شما کمک می کنند بتوانید امور مالی و حسابداری را با سرعت و دقت بیشتری انجام داده و ارتباط سریع تر و راحت تری با مشتریان خود برقرار کنید. استفاده از نرم افزار سرد و گرم در شرکت پخش می تواند مزایای زیر را برای شما به دنبال داشته باشد:

سفارش گیری آنلاین و برخط

شما در سیستم فروش و توزیع دو مشتری دارید. مشتریان دائمی که مدت ها است با آن ها کار می کنید و به طور مداوم از آن ها سفارش خرید دریافت می کنید. مشتریان دسته دوم مشتریان بالقوه ای هستند که برای انتخاب شما نیاز به زمان و جلب اعتماد بیشتر دارند. برای مشتریان دوم شما نیاز به مراجعه حضوری ویزیتور دارید اما برای مشتریان دسته اول مراجعه حضوری می تواند باعث اتلاف زمان و هزینه شما شود. 

یکی از مزایای استفاده از نرم افزارهای پخش سرد و گرم آن است که مشتریان دائمی شما می توانند خودشان به صورت آنلاین وارد نرم افزار شده و سفارش های مورد نیازشان را ثبت کنند. 

 

سهولت دسترسی به اطلاعات

بازاریاب ها برای دسترسی به اطلاعات قبلی خریداران باید فاکتورهای آن ها را در میان هزاران فاکتور دیگر پیدا کرده و اطلاعات آن را بررسی کنند. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات فروش و توزیع در روش های سنتی بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. با استفاده از نرم افزارهای پخش سرد و گرم می توانید به راحتی به اطلاعات هر فروشگاه دسترسی پیدا کرده و از دیتاهای پخش و توزیع به راحتی برای تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی های آینده استفاده کنید.

از طرف دیگر این نرم افزارها به شما کمک می کند بتوانید امور مالی و حسابداری را سریع تر و راحت تر انجام داده و به اطلاعات آنلاین مربوط به تعداد سفارش ها، تعداد محصولات موجود و غیره دسترسی داشته باشید.

 

نرم افزارهای پخش سرد و گرم

در حال حاضر برای بهینه کردن سیستم پخش و توزیع، نرم افزارهای مختلفی وجود دارد. این نرم افزارها در بخش های مختلف زیر ارائه شده و مورد استفاده قرار می گیرند: 

  • محصولات، فروش و مارکتینگ
  • ترابری، چیدمان و انبارداری
  • توزیع، حمل و ارسال

نرم افزارهای مورد استفاده برای پخش سرد و گرم باید دارای ویژگی هایی باشند که سرعت و دقت پخش، توزیع و مارکتینگ را ارتقا دهد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن محیط ساده و سرعت بالا
  • قابلیت تحلیل سفارشات
  • سیستم پیام رسانی
  • پشتیبانی بلند مدت
  • ورود اطلاعات با اکسل
  • تعریف سطوح دسترسی مختلف
  •  
  •  

نرم افزارهای پخش سرد و گرم شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان

شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان با داشتن سابقه طولانی در طراحی سایت، پلتفرم و نرم افزارهای مختلف، اقدام به طراحی و توسعه نرم افزارهای تحت وب پخش سرد و گرم برای شرکت‌های مختلف کرده است. از برخی امکانات این نرم افزارها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

امکانات نرم افزار پخش گرم شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان

  • تعریف و مدیریت محصولات به همراه دسته بندی و امکان حذف و ویرایش آن‌ها
  • تعریف و مدیریت برندهای مختلف
  • مدیریت پرسنل به همراه چیدمان آن‌ها
  • ایجاد و مدیریت فروشگاه ها
  • مدیریت انبار و اسناد انبارداری به همراه گزارش گیری
  • ایجاد و مدیریت فاکتورها
  • سیستم گزارش گیری (شامل موجودی انبارها و انبارک‌های سالم و ضایعات، فروش محصولات و…)
  • تعریف و مدیریت استان‌ها، شهرها و محله‌ها، انواع وسایل نقلیه، مسیرها، لوکیشن‌ها و…
  • گزارشات POWER BI (گزارش های کلان، راننده ها، تارگت، نظارت بر مسیر، تحلیل محصول، تحلیل فروشگاه و CRM)
  • ایجاد و مدیریت نقش ها و کاربران سامانه
  • و…

 

امکانات نرم افزار پخش سرد شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان

  • تعریف و بارگزاری تمامی محصولات به همراه ویژگی های (قیمت، وزن و...)
  • دسته بندی و چیدمان محصولات
  • کارتابل سفارشات
  • تعریف و مدیریت پرسنل و مشتریان
  • طبقه بندی و تفکیک سفارشات (تایید نشده، تایید شده، آماده ارسال، ارسال شده، حذف شده و...) با شرح زمان و جزییات
  • امکان تعریف حد مجاز و محدودیت سفارش بر اساس محصولات و مشتریان و...
  • مدیریت ترابری و چیدمان، کارتابل سفارشات
  • طبقه بندی و تفکیک سفارشات (تایید نشده، تایید شده، آماده ارسال)
  • مدیریت توزین و آرشیو چیدمان
  • امکان تعریف استان‌ها، شهرها و محله ها
  • تعریف و مدیریت انواع وسایل نقلیه برای توزیع، حمل و ارسال محصولات
نظرات (0)
Loading
ثبت نظر
مشاهده نظرات
نظرات کاربران