وب اپلیکیشن ها برای اولین بار در سال 2015 و توسط گوگل به دنیای اینترنت معرفی شد. همان طور که از نام آن پیدا است، وب اپلیکیشن ها نرم افزارهایی هستند که تحت وب بوده و شما برای استفاده از آن نیاز به اینترنت دارید. در این مقاله به طور جامع با این پدیده کاربردی و جدید در دنیای دیجیتال آشنا خواهیم شد.

وب اپلیکیشن چیست و چگونه کار می کند؟

همان طور که در قسمت بالا نیز اشاره شد وب اپ ها یا PWAها اپلیکیشن های تحت وب هستند که شما برای استفاده نیاز به اینترنت دارید. استفاده از اینترنت برای وب اپ ها می تواند به دو شکل آنلاین و آفلاین باشد. یعنی در اغلب وب اپلیکیشن ها در صورتی که شما یک بار نرم افزار موجود در سایت را باز کنید، دفعات بعدی به صورت آفلاین نیز می توانید از قابلیت های آن استفاده کنید. همچنین در هر زمان و هر مکان با دسترسی داشتن به اینترنت می توانید از وب اپ مورد نظرتان استفاده کنید.

جیمیل یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین سرویس های وب اپ است که تقریبا همه افراد در سراسر جهان با آن آشنا هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تقریبا همه سایت هایی که ما روزانه از آن استفاده می کنیم دارای وب اپ هستند. چگونه؟ اگر در یک سایت شما از عملیاتی مانند دریافت داده و یا خدمات استفاده می کنید، در واقع از بخش وب اپ آن سایت استفاده کرده اید. وب اپلیکیشن ها می تواند یک ماشین حساب ساده در یک سایت یک مبدل تاریخ میلادی به شمسی تا بازی های سنگین تحت وب در یک سایت باشد. 

 

آیا وب اپلیکیشن همان وب سایت است؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که PWAها چه تفاوتی با وب سایت ها دارند؟ تفاوت وب اپ و سایت ها را می توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

  • تفاوت اول در اهمیت به محتوای قرار داده شده در سایت است. همان طور که می دانید محتوا در وب سایت حرف اول را می زند و مدیران سایت های مختلف به دنبال آن هستند که سئو سایت خود را با قرار دادن محتواهای مختلف مانند عکس، فیلم یا متن در آن بالا ببرند. در حالی که محتوا در وب اپ اهمیت چندانی ندارد. آیا شما تاکنون متوجه به روزرسانی محتواهای مختلف در جیمیل خود شده اید؟! خیر! جیمیل مانند هر وب اپ دیگر دنبال اهداف دیگری است و به محتوا اهمیت چندانی نمی دهد.
  •  
  • تفاوت هوشمندانه دوم در نحوه نمایش داده ها و اطلاعات به کاربران است. زمانی که شما به عنوان متخصص وارد یک سایت پزشکی می شوید، اطلاعاتی که به شما نمایش داده می شود دقیقا مشابه با فرد عادی است که برای اولین بار وارد سایت می شود. در حالی که این مطلب درباره وب اپلیکیشن ها متفاوت خواهد بود.در واقع اطلاعات نمایش داده به کاربران در وب اپ ها با توجه به اطلاعات شخصی و نوع تعامل آن ها با سایت متفاوت خواهد بود. اپ اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، مدرک تحصیلی، علاقه مندی، میزان استفاده از سایت و غیره را در نظر گرفته و با توجه به آن ها اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهد.
  •  
  • تفاوت سوم در نحوه استفاده و نیاز به اینترنت است. همان طور که همه می دانیم برای استفاده از یک وب سایت ما نیاز به اینترنت داریم. فرقی نمی کند که ما برای بار اول یا پنجم از آن استفاده می کنیم. در مورد PWA این مساله متفاوت است. در برخی از وب اپ ها کافی است شما یک بار آن را بارگزاری کرده و دفعه های بعدی بدون نیاز به اینترنت از آن استفاده کنید.

 

وب اپلیکیشن با نرم افزارهای معمولی چه تفاوتی دارد؟

در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم که وب اپ چه تفاوتی با اپلیکیشن هایی که بر روی دستگاه های دیجیتال خود نصب می کنیم دارد؟

  • اولین تفاوت در نحوه به روز رسانی نرم افزار است. همان طور که می دانیم بعد از نصب هر نرم افزار در صورت به بازار آمدن نسخه جدید آن را دانلود یا خریداری کرده و نصب کنیم. در وب اپلیکیشن ها همه چیز توسط خوب وب انجام می شود. یعنی در هر ورود شما آخرین تغییرات به طور خودکار بر روی نرم افزار تحت وب بارگزاری شده و شما نیاز به انجام هیچ کاری ندارید.
  • بعد از نصب نرم افزارها بر روی گوشی شما می توانید در هر زمان از آن استفاده کنید. در مورد وب اپلیکیشن ها دو حالت مختلف وجود دارد. برخی از وب اپ ها در هر بار استفاده شما نیاز به اتصال به اینترنت دارید و در برخی دیگر با یک بار بارگزاری می توانید به صورت آفلاین از آن استفاده کنید.
  • سرعت وب اپ ها و نرم افزارهای معمولی نیز با یکدیگر متفاوت است و به طور کلی نمی توان سرعت یکی را بیشتر از دیگری دانست. در صورتی که حجم نرم افزار نصبی زیاد باشد و یا تلفن همراه شما پر باشد، سرعت اپلیکیشن پایین خواهد آمد. همچنین اگر هنگام استفاده از وب تحت وب سرعت شما پایین باشد، استفاده از وب اپلیکیشن نیز کند خواهد بود.

مزایای استفاده از وب اپلیکیشن

استفاده از وب اپلیکیشن چه برای صاحبان سایت و چه برای کاربران می تواند مزایای مختلفی به دنبال داشته باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

عدم درگیری حافظه

همه ما بارها و بارها مجبور شده ایم به خاطر پر شدن حاظفه تلفن همراه یا حافظه جانبی تهیه کنیم و یا گوشی خود را پاک کنیم. از ویژگی های PWA ها آن است که حافظه دستگاه دیجیتال شما را درگیر نخواهند کرد.

عدم وابستگی به سیستم های عامل 

همان طور که می دانیم نرم افزارهای مختلف برای سیستم های عامل مخصوص، طراحی می شوند. هر سیستم عاملی مانند ویندوز یا IOS نرم افزارهای مخصوص به خود را به بازار عرضه می کند. در مورد وب اپلیکیشن ها این محدودیت وجود ندارد و هر سیستم عاملی می تواند از ان ها استفاده کند.

سیستم امنیتی قوی

با توجه به آن که وب اپ ها بر بستر HTTPS نوشته می شوند، میزان امنیت اطلاعات در آن ها بسیار بالا است. بنابراین اگر شما باید اطلاعات شخصی خود را در یک وب اپ وارد کنید، خیالتان بابت امنیت آن آسوده باشد.

 

نمایش استاندارد در تمامی دستگاه های دیجیتال

یکی دیگر از مزایای استفاده از وب اپلیکیشن چه برای مدیران سایت و چه برای کاربران آن است که محتوای سایت به طور کامل برای تمامی دستگاه های دیجیتال به طور کامل نمایش داده می شود. فرقی نمی کند که شما از تبلت، تلفن همراه و یا کامپیوتر شخصی از وب اپ استفاده می کنید.

ذخیره اطلاعات در حافظه

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که بعد از پر کردن اطلاعات یک وب سایت به دلیل کند بودن سرعت اینترنت، مجبور شده اید مجددا فرم را تکمیل کنید. یکی از ویژگی های مثبت PWAها ان است كه تمامی اطلاعات، فرم ها و درخواست های دریافتی را در حافظه خود ذخیره می کند. بنابراین اگر به دلیل کندی سرعت شما نتوانستید کارهای مورد نظرتان را انجام دهید، دفعه بعد اطلاعات و فرم های پر شده قبلی وجود دارد.

قابلیت طراحی با زبان های برنامه نویسی مختلف

یکی دیگر از مزایای وب اپلیکیشن ها ان است که برنامه نویسان می توانند با زبان های برنامه نویسی مختلف آن را طراحی کنند. این تنوع در زبان برنامه نویسی باعث شده است که برنامه نویسان بتوانند با توجه به نیاز مشتریان خود زبان برنامه نویسی مورد نظرشان را انتخاب کنند.

افزایش سئو سایت

همان طور که می دانید در صورتی که تعداد بازدید کاربران و میزان تعامل آن ها با سایت افزایش پیدا کند، سئو سایت نیز ارتقا پیدا کرد. از این رو طراحی و استفاده از وب اپلیکیشن چون تعامل کاربران با سایت را افزایش می دهد، می تواند به طور غیر مستقیم سئوی آن را نیز بهبود ببخشد.

 

دسترسی به اطلاعات در هر مکان و زمان

وب اپلیکیشن ها می توانند یک نیروی کمکی برای سازمان ها و ادارات به شمار روند. با استفاده از وب اپ ها تمامی پرسنل و کارمندان می توانند در هر زمان و مکانی به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و خدمات مورد نیاز را به صورت دورکاری انجام دهند.

 

آینده وب اپلیکیشن ها در ایران

همان طور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد، وب اپلیکیشن هنوز حدود 7 سال است که در دنیای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند، اما در همین زمان کوتاه نیز توانسته اند نظر بسیاری از سایت ها، فروشگاه و برندهای معروف را به خود جذب کنند. کارشناسان معتقدند که وب اپ ها آینده ای بسیار پر رنگ تر نیز در دنیای دیجیتال و اینترنت ایفا خواهند کرد. این تاثیر و نقش بدون شک در ایران پر رنگ تر خواهد بود! چطور؟

آمارها نشان می دهد که اغلب افراد از نصب چندین نرم افزار بر روی تلفن همراه خود خودداری می کنند و معمولا بعد از مدتی که یک نرم افزار بلا استفاده ماند، آن را غیر فعال می کنند. استفاده از وب اپلیکیشن به جای نرم افزارهای نصبی می تواند این مشکل را حل کرده تا افراد تنها با فشردن یک لینک وارد ان شوند.

از طرف دیگر با توجه به وجود تحریم های مختلف علیه ایران، بسیاری از نرم افزارها و خدمات در ایران مسدود هستند. وب اپ می تواند این مشکل را نیز حل کرده و دسترسی به خدمات مختلف را برای کاربران ایرانی نیز فراهم کند.

 

Card image cap

مزایای طراحی سایت با PHP

امروزه طراحی سایت و کار در دنیای دیجیتال یکی از حوزه های پردرآمد و البته جذاب است. برای طراحی سایت، متخصصان می توانند از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده کنند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود...

مشاهده مقاله

 

آشنایی با برخی از نمونه های وب اپلیکیشن

  • وب اپلیکیشن های پرداخت آنلاین، خرید رمز، پرداخت اقساط و دیگر خدمات بخشی از نمونه های وب اپلیکیشن ها هستند.
  • نرم افزارهای تاکسی های اینترنتی نیز زیر مجموعه ای از PWAها به شمار می روند.
  • بازی های آنلاینی که برای استفاده از آن ها باید از اینترنت استفاده کنید یکی از انواع پرطرفدار وب اپ ها هستند.
  • نرم افزارهای مدیریت پروژه مانند ترلو و تسکولو جز وب اپ ها به شمار می روند.
  • نرم افزارهای تبدیل واحدهای مختلف نیز بخشی دیگر از نرم افزارهای وب اپلیکیشن هستند.
نظرات (0)
Loading
ثبت نظر
مشاهده نظرات
نظرات کاربران