در صورتی که این مطلب را برای مطالعه انتخاب کرده اید، احتمالا شما نیز در حوزه برنامه نویسی و وب فعال بوده و یا قصد فعالیت در این زمینه را دارید. فریم ورک ها محیط و شرایطی را برای شما فراهم می کنند که بتوانید با نیاز به کدنویسی کم تر و به صورت ساده تری برنامه نویسی و طراحی سایت را انجام دهید. با ما همراه شوید تا با زبان ساده ای با فریم ورک و انواع آن آشنا شویم.

فریم ورک در برنامه نویسی چیست؟

زمانی که شما قصد دارید برای یک سایت و یا یک اپلیکیشن برنامه نویسی کنید، شاید نیاز داشته باشید که ده ها، صدها و یا حتی هزاران خط برنامه بنویسید. بسیاری از دستورهایی که در هر خط می نویسید بارها و بارها توسط برنامه نویسان دیگر نوشته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین اگر شما بتوانید به بخش های عمومی کدهای برنامه نویسی خود از قبل دسترسی داشته باشید و فقط بخش های خصوصی مورد نیاز سایت یا اپلیکیشن خود را بنویسید، سرعت کار شما چند برابر خواهد شد.

فریم ورک دقیقا کار بالا را برای شما انجام می دهد. در واقع فریم ورک محیطی است شامل کلاس ها و توابعی که از قبل نوشته شده اند و برنامه نویسان می توانند از آن برای مدیریت دستگاه های سخت افزاری، پردازش ورودی  و تعامل با نرم افزار سیستم مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. یک فریم ورک می تواند شامل المان های مختلفی مانند کتابخانه ها، کامپایلر و برنامه های مورد نیاز برای توسعه نرم افزار باشد. 

نکته قابل توجه در استفاده از فریم ورک آن است که اغلب فریم ورک ها برای استفاده بر روی سیستم عامل خاصی نوشته شده اند و شما قبل از انتخاب فریم ورک مورد نظرتان باید به سازگاری آن با سیستم عامل خود اطمینان حاصل کنید. فریم ورک Android Application Framework فریم ورکی برای سیستم های عامل اندروید، Cocoa برای ویندوز و mac OS X برای ios طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

چه کسانی فریم ورک ها را تهیه می کنند؟

تیم های کاری و شرکت هایی که در زمینه طراحی سایت، برنامه نویسی و کدنویسی فعالیت می کنند، معمولا این فریم ورک ها را برای سهولت و سرعت در برنامه نویسی نوشته و معرفی می کنند. بعضی از فریم ورک ها به صورت تجاری دارای هزینه بوده و برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه دارید اما اغلب فریم ورک های دیگر رایگان و متن باز بوده و می توانید به راحتی از ان ها استفاده کنید.

 

تفاوت فریم ورک و کتابخانه چیست؟

با توجه به تعریف فریم ورک ممکن است شما آن را با یک کتابخانه اشتباه بگیرید اما فریم ورک ها و کتابخانه ها دو مقوله کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. زمانی که شما از یک بخش از کتابخانه استفاده می کنید، کدهای استفاده شده در خدمت شما هستند. در واقع چهارچوب و سمت و سوی کدهای نوشته شده را خودتان تعیین کرده و فقط در موارد نیاز از کدهای کتابخانه استفاده می کنید.

فریم ورک نقطه مقابل کتابخانه است و شما را در یک چهارچوب خاص برای برنامه نویسی می گذارد. در واقع این بار شما در خدمت فریم ورک هستید و سکان کشتی برنامه نویسی بر عهده فریم ورک است. در این حالت شما می توانید از کتابخانه های موجود در فریم ورک نیز استفاده کنید. در واقع می توان گفت فریم ورک و کتابخانه ساختاری مشابه دارند اما کدهای نوشته شده در فریم ورک بسیارگسترده تر و بیشتر از کدهای داخل کتابخانه است.

 

انواع فریم ورک ها براساس کاربرد

فریم ورک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خود را دارد. در ادامه با انواع فریم ورک بیشتر آشنا خواهیم شد.

فریم ورک برنامه ها یا اپلیکیشن ها

با استفاده از این فریم ورک ها می توانید ساختار یک برنامه یا اپلیکیشن را دانسته و آن را برای یک سیستم عامل خاص طراحی کنید. برای مثال با استفاده از Net Framework می توانید از ساختارهایی که قبلا برای اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار گرفته برای کدنویسی اپلیکیشن مورد نظرتان استفاده کنید.

فریم ورک برنامه های وب

این فریم ورک ها به صورت اختصاصی برای برنامه های آنلاین طراحی شده اند و در صورتی که شما بخواهید در سایت خود تغییراتی ایجاد کنید، می توانید از آن ها استفاده کنید.

فریم ورک Ajax

این فناوری به کاربران این امکان را می دهد که بدون نیاز به بارگزاری مجدد صفحه و بدون نیاز به نت، صفحات باز شده قبل را استفاده کنند. فریم ورک های خاصی برای این هدف تا کنون ساخته شده اند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

فریم ورک مدیریت محتوا

مدیریت محتوا در حال حاضر یکی از مهم تری ارکان در دنیای وب است که از پلت فرم های مختلفی برای آن استفاده می شود. شما می توانید از فریم ورک های مدیریت محتوا که به CMF نیز شناخته می شوند برای تسهیل مدیریت محتوای سایت خود استفاده کنید.

فریم ورک ها فرانت اند

فرانت اند به فاکتورهایی گفته می شود که کاربران می توانند به صورت ظاهری در سایت شما ببینید. در واقع هر چیزی که در سایت شما قابل مشاهده است به تنظیمات فرانت اند مربوط خواهد شد. با استفاده از فریم ورک های مخصوص فرانت اند که در هسته خود فناوری های جاوا، CSS  و HTML را دارند، می توانید مدیریت بهتر و ساده تری از نمای ظاهری سایت خود داشته باشید.

فریم ورک بک اند

هر آن چه که در پشت سایت شما انجام می شود، مربوط به تنظیمات بک اند است. مدیریت پایگاه داده، ارسال و پردازش داده ها، سشن ها، کوکی ها و غیره مربوط به تنظیمات بک اند خواهد بود. برخی از فریم ورک ها مانند Django، لاراول، Ruby on Rail کار با بک اند را برای شما بسیار ساده تر خواهد کرد.

فریم ورک عناصر چند رسانه ای

این فریم ورک مخصوص کسانی است که با عناصر چند رسانه ای مانند تصویر، صوت و افکت ها کار می کنند. 

 

مزایای استفاده از فریم ورک ها

استفاده از فریم ورک های برنامه نویسی می تواند مزایای قابل توجهی برای شما به دنبال داشته باشد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش زمان

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، شما برای نوشتن کدهای یک برنامه می توانید بخش زیادی از آن را از یک فریم ورک مربوطه بردارید. از این رو در زمان شما تا حد بسیار زیادی صرفه جویی خواهد شد.

استفاده از توابع موجود

در فریم ورک ها از توابع مختلفی استفاده می شود که نوشتن هر کدام از آن ها می تواند بسیار برای شما سخت باشد. در فریم ورک ها تعداد بسیار زیادی توابع موجود است که به شما کمک می کند بخش زیادی از برنامه را بدون نیاز به کدنویسی پیش ببرید.

کاهش هزینه ها

از آن جا که تمامی خط های برنامه به صورت مجدد نوشته نمی شود و کار تا حد زیادی تسهیل پیدا می کند، طراحی یک نرم افزار و یا سایت با استفاده از فریم ورک ها می تواند هزینه ها را نیز تا حدی زیادی کاهش دهد.

استاندارد بودن کدها

زمانی که شما از کدهای نوشته شده در یک فریم ورک استفاده می کنید، خیالتان راحت است که این کدها توسط برنامه نویسان بزرگ و حرفه ای در سراسر جهان نوشته شده و به شما کمک می کند در نهایت برنامه نویسی شما به صورت کاملا استاندارد انجام شود.

امنیت بالا

فریم ورک ها توسط توسعه دهندگان آن بارها و بارها امتحان شده و دارای کاربردهای امنیتی بسیار بالا است. در صورتی که بعد از طراحی نرم افزار یا سایت به یک حفره امنیتی برخوردید، می توانید به وب سایت فریم ورک مورد استفاده رفته و از آن ها برای رفع مشکل کمک بگیرید.

 

معایب استفاده از فریم ورک

استفاده از Frameworkها در کنار مزایایی که برای شما به دنبال خواهد داشت، بدون شک معایبی نیز دارد.

عدم درک عمیق از مفهوم کدها

زمانی که شما خودتان صفر تا صد یک برنامه را کدنویسی می کنید، می دانید که هر خط از برنامه چیست و چه مفهومی دارد. استفاده از فریم ورک باعث می شود که شما از جزئیات بخش هایی از کد مطلع نشوید. در این صورت با بروز مشکل ممکن است عیب یابی برای شما کمی سخت تر باشد.

تحمیل کدهای اضافی و محدودیت در کدهای شخصی

زمانی که یک فریم ورک را استفاده می کنید، ممکن است در آن کدهایی نوشته شده باشد که برای برنامه یا سایت شما غیر ضروری باشد. در صورت استفاده از فریم  ورک شما مجبور هستید این کدهای اضافی را نیز در برنامه خود داشته باشید. از طرف دیگر این فریم ورک ها دارای قوانین و محدودیت هایی هستند که شما را در استفاده از کدهای شخصی با محدودیت مواجه خواهد کرد.

صرف زمان برای یادگیری

زمانی که قصد استفاده از یک فریم ورک را دارید، باید زمانی را صرف یادگیری قابلیت ها و مفاهیم آن کنید.

عدم شخصی سازی در برخی از فریم ورک ها

شخصی سازی یکی از کارهایی مهم در برنامه نویسی است زیرا شما دوست ندارید سایت یا برنامه ای داشته باشید که کاملا مشابه با برنامه یا سایت های دیگر باشد. برخی از فریم ورک ها قابلیت شخصی سازی ندارند. از این رو قبل از انتخاب فریم ورک حتما به این نکته توجه کنید.

تحمیل ورژن های جدید فریم ورک

زمانی که شما از یک فریم ورک برای طراحی استفاده کرده اید، ممکن است چند ماه بعد شرکت توسعه دهنده ورژن آن را تغییر داده و برخی از قابلیت ها و کدهای قبلی آن را تغییر دهد. در صورتی که کد حذف شده در کدنویسی شما مورد استفاده قرار گرفته باشد، دو راه پیش رو دارید.

می توانید با همان ورژن قبلی کار کنید که در صورت بروز باگ و مشکل تیم پشتیبانی از شما حمایت نمی کند.

می توانید از نسخه فریم ورک جدید استفاده کرده و باز هم تغییراتی در کدنویسی خود بدهید.

نظرات (0)
Loading
ثبت نظر
مشاهده نظرات
نظرات کاربران