سرور مجازی یکی از راهکارهایی در دنیای وب است که می تواند سرعت شما در دنیای آنلاین را افزایش داده و به شما در کاهش هزینه ها کمک کند. سرور مجازی می تواند مزایای زیادی برای شرکت و سایت شما داشته باشد و شما برای استفاده از آن راه های مختلفی پیش رو دارید. با ما همراه شوید تا کمی بیشتر با سرور مجازی یا همان VPS آشنا شویم.

سرور چیست؟

قبل از آن که با سرور مجازی آشنا شویم باید بدانیم که خود سرور دقیقا چیست و چه کاربردی در دنیای وب دارد. اینترنت یک شبکه بسیار گسترده از ابر کامپیوترهایی است که در سراسر دنیا قرار دارند. زمانی که دو کامپیوتر به یکدیگر وصل شده و با یکدیگر تبادل اطلاعات انجام می دهند، اصطلاحا می گوییم بین آن ها شبکه برقرار شده است. هر کدام از این کامپیوترها دارای آدرس مشخص هستند و زمانی که شما به دنیای اینترنت وصل می شوید یعنی  در واقع شما نیز با این کامپیوترها یک شبکه را تشکیل داده اید. 

برخی از این سیستم ها در شبکه سرویس دهنده هستند و اطلاعات سایت های مختلفی روی آن ها قرار گرفته است. زمانی که شما یک سایت را در مرورگر خود باز می کنید، اطلاعات از سرور فراخوانی شده و به شما نمایش داده می شود.

 

سرور مجازی چیست؟

برای آن که با مفهوم سرور مجازی به طور ساده آشنا شویم، بهتر است آن را به یک آپارتمان تجاری تشبیه کنیم. در یک آپارتمان چند واحد تجاری به صورت جداگانه فعالیت خود را انجام داده و مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نمی کنند. سرور مجازی نیز دقیقا مشابه با این ساختمان تجاری است. در واقع یک سرور گسترده به بخش های مختلفی تقسیم بندی شده که هر قسمت هدف و مقصدهای مختلفی را دنبال می کند. 

در یک سرور مجازی به جای آن که از چند سخت افزار جداگانه برای هر سرور استفاده شود، یک سخت افزار قدرتمند را با استفاده از نرم افزار به صورت چند سرور شبیه سازی می کنند. 

آیا VPS همان هاست اشتراکی است؟

ممکن است بسیاری از افراد سرور مجازی را با هاست اشتراکی اشتباه بگیرند، اما باید بدانید این دو مقوله کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. در یک هارد اشتراکی منابع مانند مانند هارد، سی پی یو یا RAM اشتراکی هستند و برای هر سرور منبع اختصاصی وجود ندارد، در حالی که در سرور مجازی هر سرور منابع مخصوص به خود را دارد.

اگر بخواهیم تفاوت این دو را با یکدیگر بهتر متوجه شویم می توانیم بگوییم اگر در یک آپارتمان واحدهای جداگانه یک سرور اختصاصی به شمار می رود، محیط حیاط یا پارک جلوی آن کاملا اشتراکی است. از این رو پارک یا حیاط را می توان مانند هاست اشتراکی تعریف کرد.

اگر بین انتخاب هاست اشتراکی و سرور مجازی شک دارید، باید بدانید که هاست اشتراکی بسیار قیمت مناسب تری نسبت به سرور اختصاصی دارد، اما فعالیت کاربران دیگر می تواند بر عملکرد سایت شما نیز تاثیر بگذارد. 

برای مثال اگر ترافیک یکی از این سایت ها به طور ناگهانی بالا برود، بارگزاری سایت شما کندتر صورت خواهد گرفت. اگر به دنبال یک سایت شخصی هستید، هاست اشتراکی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد اما اگر به دنبال طراحی سایت برای یک شرکت و یا توسعه کسب و کارتان هستید، سرور اختصاصی برای شما مناسب تر خواهد بود.

 

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟

نکته دیگری که بهتر است بدانید تفاوت سرور مجازی و اختصاصی است. همان طور که از نام سرور اختصاصی پیدا است، این سرور و سخت افزار آن به طور کامل به شما اختصاص دارد. سرعت شما با این سرور بسیار بالا خواهد بود و امنیت سایت در بیشترین مقدار ممکن قرار دارد. سرور اختصاصی هزینه قابل توجهی برای شما به دنبال خواهد داشت بنابراین استفاده از آن به افراد تازه کار و یا سایت های شخصی پیشنهاد نمی شود. اگر شما یک شرکت بزرگ دارید یا ترافیک سایتتان بسیار بالا است، سرور اختصاصی می تواند برای شما مناسب باشد. 

انواع سرور مجازی از نظر سیستم مدیریت

سرورهای مجازی یا همان VPS ها با توجه به نوع مدیریت به دو دسته مدیریت شده یا Managed و مدیریت نشده یا Unmanaged تقسیم می شوند.

در سیستم مدیریت شده، شرکت ارائه دهنده خدمات مدیریت سرور را برعهده گرفته و شما نیازی ندارید خودتان کاری انجام دهید. این شرکت همه چیز را بررسی کرده و تا اسپم، ویروس و هر مشکل دیگر سرور را مختل نکند.

با خرید سرور مجازی مدیریت نشده شرکت ارائه دهنده فقط وظیفه بررسی سخت افزار را بر عهده داشته و مراقبت از سرور در برابر مشکلات نرم افزاری و ویروس ها برعهده شما است. این نوع سرور مجازی ارزان قیمت تر بوده اما ریسک بیشتری دارد.

 

انواع سرور مجازی براساس سیستم عامل

سرورهای مجازی نیز مانند سیستم های خانگی شما نیاز به یک سیستم عامل دارند.

سرور مجازی لینوکس یکی از سرورهای پرطرفدار است که برای افرادی که سایت آن ها براساس PHP نوشته شده مناسب خواهد بود. از آن جا که لینوکس یک سیستم عامل متن باز است، شما می توانید نرم افزارها و برنامه های مختلفی را روی سرور نصب کنید.

اگر سایت شما براساس زبان های مایکروسافت نوشته شده باشد، می توانید از سرور مجازی ویندوز استفاده کنید. رابط گرافیکی این سرور مشابه ویندوز معمولی بوده و کار کردن با آن ساده است. برخلاف لینوکس شما برای کار کردن با این نوع سرور مجازی نیازی به استفاده از خط فرمان ندارید.

 

Card image cap

مزایای طراحی سایت با PHP

امروزه طراحی سایت و کار در دنیای دیجیتال یکی از حوزه های پردرآمد و البته جذاب است. برای طراحی سایت، متخصصان می توانند از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده کنند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود...

مشاهده مقاله 

 

 

انواع سرور مجازی براساس موقعیت جغرافیایی

شما برای خرید یک سرور مجازی هیچ محدودیت جغرافیایی ندارید. می توانید سرور خود را از ایران یا هر کشور دیگر انتخاب کنید. از آن جا که فاصله تا سرور ارائه دهنده خدمات یک عامل موثر در سرعت سایت است، سرورهای داخلی سرعت بالاتری نسبت به سرورهای خارجی دارند. این سرورها ارزان قیمت تر هستند اما به دلیل تحریم بودن ایران به برخی از نرم افزارها ممکن است دسترسی نداشته باشید.

سرورهای خارجی سخت افزار با کیفیت تر و پهنای باند گسترده تری دارند اما شما برای استفاده از آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین به دلیل فاصله جغرافیایی سرعت سایت شما ممکن است کند باشد.

 

مزایا و معایب سرور اختصاصی 

استفاده از یک سرور اختصاصی مزایای ویژه ای برای شما به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر در کنار این مزایا ممکن است معایبی نیز داشته باشد.

مزایای سرور مجازی

  • فضای سرور شما کاملا مجزا از سرورهای دیگر است و تاثیری بر عملکرد یکدیگر نخواهد گذاشت.
  • سریع و قابل اعتماد است.
  • با دسترسی به root می توانید آن را پیکره بندی کنید.
  • قابل ارتقا است و می توانید عملکرد آن را ارتقا دهید.
  • در برابر امکاناتی که ارائه می کند، هزینه مناسبی دارد.
  • می توانید هر نرم افزاری را روی آن نصب کنید.
  • پایگاه داده شما کاملا امن است.
  • قابلیت همگام سازی داده ها را دارد.
  • قابلیت کدگذاری و داده گذاری دارد.
  • مدیریت اینترنت اشیا
  • میزبانی وب سرور

معایب سرور مجازی

  • برای مدیریت این سرور نیاز به دانش اختصاصی دارید.
  • برای افزایش امنیت آن نیاز به تنظیمات شخصی دارید.
  • هزینه سرور مجازی در مقایسه با هاست اشتراکی بیشتر است.

 

چه سایت هایی نیاز به سرور مجازی دارند؟

  • سایت هایی که ترافیک و بازدید بالایی دارند.
  • سایت هایی که امنیت بالایی نیاز دارند.
  • سایت هایی که دنبال ایجاد فضای ابری اختصاصی هستند.
  • افرادی که به دنبال ایجاد سرور بازی هستند.
  • افرادی که نیاز به مجازی سازی دسکتاپ دارند.

 

کاربردهای سرور مجازی

استفاده از سرور مجازی در دنیای وب بسیار متنوع و گسترده است. ما در ادامه با پرکابردترین آن ها آشنا خواهیم شد.

ایمیل سرور

در سرویس های اشتراکی شما در هر ماه می توانید تعداد مشخصی ایمیل ارسال کنید. سرور مجازی این مشکل را برطرف کرده و به شما این امکان را می دهد که از میل سرور بدون هیچ محدودیتی در تعداد ایمیل های کاری یا تبلیغاتی خود را ارسال کنید. همچنین با سرور مجازی می توانید نرم افزار ایمیل دلخواهتان را روی سرور نصب کرده و با سرعت بالاتری ایمیل های مورد نظرتان را ارسال کنید.

وب سرور سایت های پربازدید

سرور مجازی برای سایت هایی که ترافیک ماهانه بالایی داشته و فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارند، بسیار مناسب خواهد بود. 

اپلیکیشن سرور

اگر به دنبال طراحی و ساخت یک اپلیکیشن خاص هستید، استفاده از سرور مجازی به شما این امکان را می دهد که با استفاده از منابع اختصاصی و با هزینه ای بسیار کم تر کارآفرینی خود را انجام دهند.

ارتقای عملکرد وب سایت

با قرار دادن بخش های مختلف سایت مانند دیتا بیس، وب و ایمیل بر روی بخش های جداگانه و البته اختصاصی، چنانچه مشکلی در سایت پیش بیاید، شما می توانید در زمان کوتاهی آن رت عیب یابی کرده و رفع کنید. از طرف دیگر سرور مجازی باعث می شود ایراد در یک بخش از سایت موجب قطع عملکرد بخش های دیگر نشود.

دیتابیس سرور

اگر شما اقدام به استفاده از یک هاست اشتراکی کنید، حجم دیتابیس سرور مورد استفاده شما محدود خواهد بود. در حالی که در سرور مجازی شما هیچ محدودیتی برای دیتابیس سرور ندارید و فضای ذخیره سازی مورد استفاده شما بسیار زیاد خواهد بود.

نظرات (0)
Loading
ثبت نظر
مشاهده نظرات
نظرات کاربران