هزینه طراحی سایت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع سایت، زبان برنامه نویسی آن و امکاناتی که برای شما فراهم آورده خواهد شد از جمله فاکتورهایی است که می تواند بر هزینه نهایی طراحی سایت تاثیر بگذارد. فرقی نمی کند که شما به دنبال راه اندازی یک سایت فروشگاهی یا یک سایت خبری باشد، خواندن این مقاله به شما یک دید کلی خواهد داد که بدانید هزینه حدودی مورد نیاز شما چقدر خواهد بود؟

یکی از مهم ترین مواردی که بر هزینه طراحی سایت تاثیر می گذارد، نوع آن است. سایت ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود و البته قیمت مخصوص به خود را دارند. انواع سایت شامل موارد زیر است:

 

طراحی سایت استاتیک یا ثابت

همان طور که از نام این سایت ها پیدا است، یک سایت استاتیک سایتی است که دارای تعداد صفحات مشخص و محدود بوده و معمولا رابطه دو طرفه ای بین کاربران و صاحب سایت وجود ندارد. در واقع این سایت که به آن Show نیز گفته می شود، تنها می تواند برای معرفی یک شرکت یا برند تجاری مورد استفاده قرار گیرد. از این نوع طراحی زمانی استفاده می شود که صفحات سایت ما بیش از 3 صفحه نباشد. 

در صورتی که شما سایتی نیاز دارید که در ان می خواهید کاربران نظرات خود را ثبت کنند و یا با شما در تعامل باشند، این سایت انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. محتوای این نوع سایت می تواند عکس، متن، فیلم و غیره باشد. مزایا و معایب طراحی سایت استاتیک:

  • هزینه طراحی سایت استاتیک در مقایسه با سایت های دیگر بسیار کم تر است.
  • سایت در زمان کوتاهی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • ایندکس گذاری آن ها توسط موتورهای جست و جو با سرعت بیشتری بارگزاری خواهد شد.
  • با توجه به کم بودن صفحات، نیاز به هاست چندانی ندارد.
  • در طولانی مدت هزینه های زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • تغییر در سایت بسیار سخت انجام خواهد شد.
  • قابلیت های آن بسیار محدود است.

 

سایت پویا یا داینامیک

نوع دیگری سایت که امروزه بیش از انواع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، سایت های داینامیک یا پویا است. این سایت ها بر اساس نیاز مشتری طراحی شده و تغییر پذیر هستند. شما به عنوان مدیر سایت بدون دانستن هیچ اطلاعات فنی خاصی و تنها از طریق پنل های مدیریتی می توانید به راحتی و به طور مداوم محتواهای قرار داده شده در سایت را تغییر دهید. برای طراحی سایت پویا، علاوه بر برنامه نویسی کاربر، یک برنامه نویسی از طرف پایگاه داده و سرور نیز نیاز است.

در سایت پویا برخلاف نوع استاتیک، کاربر می تواند در بخش های مختلف سایت عملیاتی را انجام دهد. پردازش و ذخیره اطلاعات در بخش سرور انجام می شود و نتایج در قالب صفحات html به کاربران نمایش داده می شود. مزایا و معایب طراحی سایت پویا:

  • هزینه طراحی سایت پویا در مقایسه با انواع دیگر بیشتر است.
  • می توان صفحات نامحدودی در سایت را در اختیار داشت.
  • تغییر در سایت به راحتی امکان پذیر است.
  • استفاده از آن با کمک پنل مدیریت محتوا بسیار ساده است.
  • به صورت آنلاین می توانید در هر مکانی به محتوای سایت خود دسترسی داشته باشید.
  • چندین کاربر می توانند به طور همزمان در پنل مدیریت کار کنند.
  • سرعت بارگزاری این سایت در مقایسه با سایت های استاتیک کم تر است.
  • برای طراحی و توسعه آن در آینده نیاز به هزینه و زمان بیشتری دارید.

 

سایت فلش

سایت های فلش سایت هایی نیمه داینامیک و متحرک استاتیک هستند که معمولا افراد معروفی مانند سلبریتی ها، سیاست مداران، ورزشکاران و غیره آن را برای سایت شخصی خود انتخاب می کنند. این سایت ها جذابیت های بصری زیادی دارند اما موتورهای جست و جو کمی سخت آن ها را پیدا می کنند. این سایت ها معمولا با استفاده از نرم افزارهای خاصی طراحی شده و هزینه طراحی سایت کم تری دارند. این سایت ها معمولا سنگین بوده و سرعت بارگزاری کم تری نسبت به انواع دیگر دارند. این سایت ها قابل تغییر هستند اما میزان این تغییرات در مقایسه با سایت پویا بسیار کم تر و محدود است.

 

سایت پرتال

نوع دیگری از سایت ها که معمولا برای سایت های خبری، مراکز دانشگاهی، سازمان ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، سایت های پرتال است. این سایت ها در واقع از چند سایت پویا یا داینامیک ساخته می شوند، از این رو قیمت طراحی سایت پرتال در مقایسه با انواع دیگر بیشتر خواهد بود. از آن جا میزان محتواهایی قرار داده شده در این سایت بسیار زیاد است،فضای مورد نیاز آن در مقایسه با یک سایت معمولی چند برابر است. از این رو فضای ظاهری سایت ساده تر و معمولی تر است.

 

انواع سایت از نظر نوع کاربری

موضوع دیگری که می تواند بر هزینه طراحی سایت تاثیر مستقیم بگذارد، نوع کاربری سایت است. هر سایت با توجه به کاربری آن نیاز به امکانات و ویژگی هایی دارد که بر قیمت طراحی سایت تاثیر می گذارد. برای مثال امکانات مورد نیاز برای یک سایت فروشگاهی بدون شک با امکانات مورد نیاز برای یک سایت خبری متفاوت خواهد بود. برخی از انواع سایت از نظر کاربری شامل موارد زیر است:

  • فروشگاهی
  • شرکتی
  • خبری
  • پزشکی
  • سایت آگهی و دایرکتوری
  • آموزشی

 

طراحی سایت وردپرس یا زبان های برنامه نویسی

در بخش های بالا با انواع سایت از نظر طراحی و کاربری آشنا شدیم و دانستیم که هزینه طراحی سایت در هر کدام از انواع مختلف، متفاوت خواهد بود. در این بخش می خواهیم بدانیم که چه عوامل دیگری بر هزینه طراحی سایت تاثیر گذار خواهد بود؟

استفاده از وردپرس

یکی از فاکتورهایی که به طور مستقیم بر قیمت طراحی سایت تاثیر می گذارد آن است که شما از قالب های آماده، اختصاصی و یا زبان های برنامه نویسی استفاده می کنید. در حال حاضر استفاده از وردپرس یکی از روش های متداول و پرطرفدار طراحی سایت است که هزینه بسیار کم تری نسبت به روش های دیگر دارد. در طراحی سایت با استفاده از وردپرس شما می توانید هم از قالب های پیش فرض و هم از قالب های اختصاصی برای طراحی استفاده کنید.

قالب های پیش فرض قالب های نسبتا ساده ای هستند که شما نمی توانید تغییراتی در آن ها ایجاد کنید و می توانید به راحتی در یک زمان کوتاه و با هزینه ای بسیار کم، سایت مورد نظرتان را با کمک آن طراحی کنید. هزینه طراحی سایت با قالب آماده وردپرس می تواند چیزی حدود 2 میلیون تومان شود.

قالب های اختصاصی وردپرس چیزی شبیه به قالب های پیش فرض هستند با این تفاوت که شما می توانید به عنوان طراح سایت تغییرات مورد نظرتان را روی آن ها اعمال کرده و یک سایت اختصاصی داشته باشید. هزینه طراحی سایت با قالب های اختصاصی وردپرس حدود 5 تا 10 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

استفاده از زبان های برنامه نویسی

در صورتی که به دنبال یک سایت با امکانات حرفه ای هستید، باید طراحی با استفاده از کدهای برنامه نویسی مختلفی مانند PHP، پایتون، جاوا، ASP استفاده کنید. هزینه طراحی سایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی در مقایسه با روش های دیگر بسیار بیشتر است، به طوری که شما با توجه با امکانات مورد نیازتان باید هزینه ای بین 30 تا 50 میلیون تومان و گاهی بیشتر نیز پرداخت کنید. در صورتی که به دنبال یک زبان برنامه نویسی کاربردی و مناسب هستید، باید بدانید در حال حاضر حدود 78 درصد سایت های دنیا با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده اند. سایت های معروفی مانند فیس بوک و ویکی پدیا نیز از زبان برنامه نویسی PHP استفاده کرده اند که این مساله نشان دهنده قدرت بالای این زبان برنامه نویسی خواهد بود.

 

دیگر عوامل موثر بر هزینه طراحی سایت

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، فاکتورهای دیگری بر قیمت طراحی سایت تاثیر می گذارند که باید به آن ها نیز توجه داشته باشید.

هاست و دامنه

همان طور که می دانید هاست یک فضای ذخیره سازی اطلاعات است که دیتابیس و اطلاعات سایت شما به طور کامل روی آن ذخیره می شود. هرچه سایت شما بزرگ تر و پیشرفته تر باشد، شما نیاز به هاست با حافظه بیشتر دارید، از این رو هزینه طراحی سایت و هزینه هاست خریداری شده برای شما بیشتر خواهد بود. دامنه نیز همان آدرس اینترنتی سایت شما است که می تواند با پسوندهای مختلفی مانند com، ir، co و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه هر دامنه و پسوند متفاوت خواهد بود و بر هزینه نهایی طراحی سایت تاثیر می گذارد.

امکانات و ویژگی ها

در صورتی که شما به دنبال سایتی هستید که دارای درگاه خرید باشد، مستقیما به بانک متصل شود، کاربران بتوانند در آن کال تو اکشن داشته باشند، نظرات خود را ثبت کنند و هر امکانات دیگری که در سایت شما مورد نیاز است، هزینه طراحی سایت برای شما بیشتر خواهد شد.

امنیت و پشتیبانی

طراحی سایت تازه اول کار است! بعد از طراحی شما باید خیالتان بابت امنیت سایت، اطلاعات شما و کاربران آسوده باشد. در طراحی سایت از پروتکل های مختلفی برای طراحی استفاده می شود که سطح های امنیت آن ها متفاوت است. برای مثال بدیهی است که سطح امنیتی یک سایت بانکی در مقایسه با یک وبلاگ شخصی بسیار بیشتر خواهد بود. در کنار امنیت شما نیاز به پشتیبانی سایت از طرف طراح دارید. 

ممکن است بعد از طراحی سایت شما با هر مشکلی مواجه شوید که شرکت طراح باید آن را رفع کند. هنگام عقد قرارداد طراحی حتما راجع به امنیت و پشتیبانی سایت صحبت کرده و هزینه های آن را نیز لحاظ کنید.

 

طراحی سایت با PHP

همان طور که در بالا نیز اشاره شد در حال حاضر بیش از 70 درصد سایت های دنیا با استفاده از این زبان برنامه نویسی نوشته شده اند. هزینه طراحی سایت با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP شاید کمی برایتان زیاد باشد، اما ویژگی ها و امکانات این سایت بیش از قیمت طراحی سایت برای شما ارزش خواهد داشت. در ادامه به طور مختصر با مزایای طراحی سایت با PHP آشنا خواهیم شد.

  • سایت های طراحی شده با PHP منعطف و مقیاس پذیر هستند.
  • PHP دارای کدهای اپن سورس است که به صورت رایگان در اختیار برنامه نویسان قرار خواهد گرفت.
  • دارای تیم پشتیبانی بسیار قوی است.
  • دارای افزونه های بسیار متنوع است که شما می توانید متناسب با نیاز خود از آن ها استفاده کنید.
  • دارای امنیت بالا و استاندارد است.
  • با تمامی پلت فرم های مختلف سازگار است.
  • یک کتابخانه بزرگ بسیار حرفه ای دارد.
  • استفاده از آن ساده است.
نظرات (0)
Loading
ثبت نظر
مشاهده نظرات
نظرات کاربران