طراحی یک سایت برای شروع یک کسب و کار شاید برای شمایی که اطلاعات کمی راجع به دنیای اینترنت دارید، دلهره آور و سخت باشد. شما باید بدانید که هنگام سفارش سایت به یک طراح باید چه فاکتورهایی را در نظر بگیرید یا بدانید با توجه به محدودیت های مالی خود از چه فاکتورهایی می توانید صرف نظر کنید. در ادامه لیستی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا قبل از طراحی سایت آن را بررسی کرده و بتوانید یک سفارش عالی و کاربردی به طراح بدهید.
نام دامنه
همان طور که می دانید دامنه سایت همان آدرس اینترنتی سایت شما است که کاربران با وارد کردن آن وارد سایت شما خواهند شد. برای انتخاب بهتر دامنه بهتر است لیستی از دامنه های پیشنهادی را در اختیار داشته باشید. مطمئن شوید که دامنه به کسب و کار شما مرتبط است. آیا شرکت شما مالک دامنه خواهد بود و به اطلاعات آن دسترسی خواهید داشت؟ چند دامنه به وب سایت شما مربوط می شود؟ آیا تغییر دامنه بر دیگر حوزه های کسب و کار شما مانند ایمیل مارکتینگ تاثیر خواهید گذاشت؟ این ها سوالاتی است که قبل از طراحی سایت باید به طور دقیقه به آن ها پاسخ داده و با طراح سایت راجع به آن صحبت کنید.
امنیت سایت
یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در چک لیست طراحی سایت از نگاه مشتری مورد تاکید قرار بگیرد، امنیت سایت است. سایت باید بتواند از اطلاعات شما و البته اطلاعات کاربران شما محافظت کند. امروزه از پروتکل های مختلفی برای تامین امنیت سایت استفاده می شود که باید راجع به آن ها کمی اطلاعات کسب کرده و بهترین را با توجه به نوع سایت و بودجه خود انتخاب کنید. طبیعی است که میزان امنیت یک سایت بانکی با حساب های مشتریان در مقایسه با یک سایت خبری ورزشی بسیار مهم تر خواهد بود. آیا وب سایت شما به SSL نیاز دارد؟ اطلاعات سایت شما چیست؟ آیا کاربران رمز عبور خواهند داشت؟ و سوال های دیگری که بهتر است قبل از طراحی سایت با طراح در میان بگذارید.
کلمات کلیدی و سئو
اگر کمی در دنیای محتوا و اینترنت فعال باشید، بدون شک بارها و بارها نام کلمه کلیدی و سئو را شنیده اید. کلمات کلیدی به موتورهای جست و جو حوزه کاری شما را معرفی می کند تا هنگام جست و جوی کاربران سایت شما در نتایج جست و جو به آن ها نشان داده شود. برای مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی کیف و کفش دارید، باید کلمات کلیدی مانند فروش کیف، فروش کفش، فروش کیف و کفش، جدیدترین مدل های کیف و کفش و کلمات کلیدی دیگر را در سایت خود هدف قرار داده و محتوا و سایت را برای آن بهینه کنید.
سئو نیز از دیگر فرآیندهایی است که باعث ارتقا سایت شما در نتیجه موتورهای جست و جو خواهد شد. برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی خودتان را جای مخاطبان بگذارید تا ببینید آن ها دنبال چه کلماتی هستند و بیشترین میزان جست و جوی کلمات در حوزه کاری شما چقدر است؟ شما می توانید از سایت ها و نرم افزارهای مختلفی به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه نیز استفاده کرده و بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید.
ساختار سایت
ساختار سایت همان نقشه اولیه ای است که کاربران با وارد شدن به سایت شما با آن مواجه خواهند شد. یک سایت موفق سایتی است که ساختاری ساده دارد و کاربران می توانند به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کرده و به آن دسترسی پیدا کنند. برای مثال اگر در همان سایت فروش کیف و کفش شما محصولات خود را در دسته بندی های مختلف مردانه، زنانه، مجلسی و غیره مرتب کنید کاربران می توانند به راحتی به محصولات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرده و خرید خود را انجام دهند. از این رو در چک لیست طراحی سایت از نگاه مشتری، حتما راجع به ساختار سایت و اهداف مورد نظرتان را طراح صحبت کنید.
فرآیند تولید محتوا
طراحی سایت تنها اولین قدم از شروع کار جدید است و شما از این پس باید کارهای مختلف دیگری انجام دهید. یکی از مهم ترین این کارها، تولید محتوا است. شما باید بتوانید در حوزه کاری خود به طور مستمر محتواهای جذاب و کاربردی برای کاربران آماده کرده و در اختیار آن ها قرار دهید. محتوا یکی از ارکان مهم در سئو سایت است که گوگل براساس آن به سایت شما امتیاز خواهد داد. به این نکته توجه داشته باشید که تولید محتوا شامل انواع مختلف آن از لوگو، فیلم، عکس، متن و غیره خواهد بود.
بررسی عملکرد سایت
بعد از آن که سایت خود را طراحی کنید، به طور مداوم باید عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید در راه درستی قدم می گذارید. قبل از طراحی سایت از خودتان بپرسید که آیا داده و عملکردی وجود دارد که بخواهید آن را انتقال دهید؟ مهم ترین فاکتور برای سنجش عملکرد سایت شما چیست؟ میزان فروش؟ تعداد بازدید؟ تعداد دانلود؟ با طراح سایت راجع به این مساله صحبت کنید که چه اطلاعات و داده هایی باید برای تجزیه و تحلیل وب مورد بررسی قرار بگیرد.
الزامات طراحی
فاکتور مهم دیگر در چک لیست طراحی سایت از نگاه مشتری، الزاماتی است که با توجه به نوع سایت شما باید حتما رعایت شود. ایا سایت شما باید یک قابلیت جدید داشته باشد؟ درگاه پرداخت نیاز دارید؟ آیا سایت شما نیاز به ارتباط با سیستم های پشتیبان دارد؟ و هر سوال دیگری که در حوزه کاری شما اهمیت دارد را نوشته و پاسخ آن را با طراح سایت خود به اشتراک بگذارید.
الزامات فناوری
بخش مهم دیگری که در چک لیست طراحی سایت از نگاه مشتری باید مورد توجه قرار گیرد، الزامات فناوری سایت است. سایت شما با چه زبان برنامه نویسی نوشته خواهد شد؟ سایت بر روی چه پلتفرمی مانند PHP، مایکروسافت یا NET توسعه پیدا خواهد کرد؟ آیا به نسخه قابل چاپ سایت نیاز دارید؟ آیا قرار است سایت شما در تمامی دستگاه های دیجیتال مانند تلفن همراه تا کامپیوترهای خانگی به طور کامل نمایش داده شود؟
مدیریت محتوا
بعد از تولید محتوا شما نیاز به مدیریت آن دارید.بنابراین قبل از سفارش طراحی بهتر است سوال های زیر را از خودتان پرسیده و به آن ها پاسخ دهید.
- چه مقدار از محتوای سایت را باید به طور منظم ویرایش کنید؟
- هر چند وقت یک بار محتوا تغییر می کند؟
- چه نوع تغییراتی در محتوا ایجاد خواهید کرد؟
- چه کسی در سازمان شما مسئول این به روز رسانی ها خواهد بود؟
- آیا محتوا قبل از انتشار باید توسط سایرین در سازمان شما تأیید شود؟
هاست
همان طور که می دانید هاست یک فضایی است که تمامی اطلاعات و دیتا بیس سایت شما در ان ذخیره می شود. از این رو شما باید هاستی را انتخاب کنید که با سایت شما و میزان محتوای قرار داده شده در آن، تعداد کاربران، میزان تراکنش ها و غیره تناسب داشته باشد. هاست شما چه مقدار حافظه دارد؟ هاست داخلی است یا خارجی؟ آیا در صورت تغییر به هاست جدید، هاست دوم از فناوری های سایت پشتیبانی می کند یا خیر؟ هاست نیز فاکتور مهم دیگری در چک لیست طراحی سایت از نگاه مشتری است که نمی توانید آن را خط بزنید.
زمان تحویل پروژه
در زمان عقد قرارداد با یک طراح سایت حتما زمان تحویل پروژه را در قرارداد قید کنید. همچنین برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل یک بند اضافه کنید که در صورت تاخیر در تحویل پروژه، چه اقدامات جبرانی از طرف طراح باید انجام شود؟
بودجه
بدون شک یکی از فاکتورهای مهم برای طراحی سایت از نگاه مشتری بودجه پروژه است. قبل از سفارش حداقل و حداکثر بودجه خود را تعیین کرده و آن را با طراح در میان بگذارید. با او صحبت کنید که آیا می توانید از برخی از ویژگی ها و امکانات چشم پوشی کنید تا هزینه های پرداختی شما کم تر شود؟ به این نکته نیز توجه داشته باشید که طراحی سایت با قالب های آماده و یا اختصاصی در مقایسه با طراحی سایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی کم تر خواهد بود.
رسانه های اجتماعی دیگر
یکی از اقداماتی که می تواند به شما در موفقیت کسب و کار کمک کند آن است که شما نه تنها در دنیای وب، بلکه در دیگر رسانه ها و اپلیکیشن های مجازی دیگر فعال باشید. قبل از طراحی سایت مشخص کنید که شرکت شما در چه رسانه های اجتماعی دیگر فعال است؟ آیا این رسانه ها از قبل موجود بوده یا نیاز به ایجاد کردن آن ها دارید؟ آیا قرار است سایت با این رسانه ها ادغام شود؟ آیا مالک همه نام های کاربری و رمز عبور آن خودتان هستید؟
پشتیبانی سایت
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در چک لیست طراحی سایت از نگاه مشتری، پشتیبانی سایت از طرف طراح و یا شرکت طراحی است. طراح باید بعد از تحویل پروژه در یک بازه زمانی مشخص مثلا یک ساله با شما قرارداد پشتیبانی بسته تا در صورت بروز مشکل در سایت آن را برای شما برطرف کند.
بازاریابی
همان طور که می دانید در حال حاضر دانش بازاریابی یکی از مهم ترین اقداماتی است که بر موفقیت یک کسب و کار تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. قبل از ثبت سفارش با طراح سایت راجع به این مسائل صحبت کنید که چگونه سایت را برای کاربران فعلی و یا کاربران جدید تبلیغ می کنید؟ از چه روشی برای جذب مخاطبان استفاده خواهید کرد؟
مدیریت پروژه
در صورتی که شما یک تیم هستید و قرار است کسب و کار خود را با یکدیگر راه اندازی کنید، باید مدیریت پروژه را مشخص کنید تا طراح بداند در طول پروژه نقطه اصلی برای تماس با شرکت شما چه کسی خواهد بود؟ چه کسی بالاترین قدرت تصمیم گیری و تغییر پروژه را دارد؟ آیا برای کمک به پروژه به دیگر افراد نیز وظایفی محول کرده اید؟ تعیین این فاکتور به شما کمک می کند حین انجام پروژه از هرج و مرج و بی نظمی جلوگیری شود.
نظرات (0)